Какo Сийке, не съм от тях!

блогът на Петър Стойков - Longanlon

Мениджърски недоразумения

Публикувано в: Без категория — от longanlon at 9:46 am on четвъртък, юли 5, 2007


Полицаите са хора като всички други и те работят работа като всяка друга - затова като всички други работещи, те се нуждаят от добър мениджмънт, от подходяща мотивация, ясно определяне на целите и резултатите, за да могат да работят добре и качествено така, че обществото да е доволно. Някъде обаче някой бърка…Кой? Къде? Защо?

Поводът да си задам тези въпроси е статията на Наблюдател за протестите за спасяване на природен парк Странджата и неговите лични перипетии с органите на реда.

Ето какво разказва той:

… Подполковникът ме хвана и поиска личната ми карта. Дадох първо журналистическата. Каза ми, че трябва да се кача в колата и да ида с тях до участъка, за да изтрием снимките, на които той присъства. Казах, че те са в общ план, а не лично негови. Попитах на какво основание ме арестувате? Той отвърна - просто трябва да дойдете с нас до участъка да ви проверим, като ме стисна за лакътя силно и почна да ме буда назад с думите - сеир ли ще ми правиш, я ела малко по-натам…

Та така се сдърпахме и се изкопчих, а колегите от други медии ни наснимаха. Взеха ми личната карта. Подполковникът изчезна, за да не го снимат. По-късно, след около десет минути ми върнаха документите и само ме гледаха на криво без да ме арестуват…

Точно такова поведение описват и други хора при други обстоятелства - и неговата неадекватност е направо стряскаща. Моят баща е полицай, имам приятели полицаи и съм горе-долу наясно с дейността на полицията. Наблюдавал съм работата на полицаи, слушал съм и много разкази - напълно съм наясно, че докато изпълняват служебните си задължения на тях много често им се налага да се разправят с такива олигофрени, че даже на мене ми се е искало да отида и да им набия шамарите. Дори съм на мнение, че полицията при определени обстоятелства е с прекалено вързани от закона ръце, за да се справя ефективно със задачите си. Но тук ключовият израз е служебни задължения.

Всеки полицай трябва да е наясно ТОЧНО какво се изисква от него в дадена ситуация, особено в стандартна такава, какъвто е един протест (мирен), трябва да знае каква е целта на присъствието му там и какво да прави, за да изпълни поставената му задача. Но аз имам чувството, че тези хора нямат ни най-малко понятие каква е била задачата им като органи на реда в конкретната ситуация, какви заповеди са им били дадени за това мероприятие, какви права и задължения имат - а това вече е непростимо, то говори много, много зле за професионализма на техните мениджъри (добре де, началници).

Тези полицаи най-вероятно са били изпратени там с конкретна задача, дадена им от техния началник - да пазят реда при провеждането на протеста, може би и да не допускат хора на определено разстояние от президентството - вместо да изпълнят заповедите и да си вършат работата, те, неизвестно защо, прилагат нещо, наричано най-общо “полицейщина” и се опитват да сплашат по някакъв начин присъстващите на протеста - протестиращи, журналисти, сигурен съм - и минувачи дори. Защо, май никой не знае, дори и те. Вместо с мълчаливото си присъствие да налагат респект и да напомнят, че протестът трябва да си остане мирен, те освен това очевидно се срамуват от работата си, защото не желаят да бъдат снимани как я вършат!?!

Видно е, че полицаите в случая не са наясно с критериите, по които се оценява изпълнението на поставените им задачи - и това никак не е чудно, защото съм сигурен, че никой не е седнал да им ги обясни. Дали преди операцията техният началник им е казал точно каква задача им поставя, какво се очаква от тях да правят, каква е целта на отиването им там, какви са резултатите, които трябва да се постигнат? Едва ли. Целта очевидно е била да не допуснат нарушаване на реда от страна на протестиращите - и ако полицаите са били правилно мотивирани да изпълнят само и единствено това, нелепи случки като описаната от Наблюдател нямаше да има. Ако знаеха точно какво да правят на протеста, мислите ли, че полицаите щяха да си дават зор и то пред толкова хора и камери, да се правят на бабаити?

Такива грешки се получават именно защото в полицията липсва професионално обучен мениджърски  състав, който правилно да целеполага и да контролира работата на подчинените си, няма ясни критерии за оценка на успеха или провала на дадена задача, поради което редовите полицаи са объркани и не са наясно какво точно се иска от тях - за чудене ли е тогава, че реагират по подобен нелеп и абсурден начин?

——————–

Може би бившият ми съученик Румен Петков трябва да се обърне към професионалисти, които да му покажат туй-онуй…

——————–

6 Коментари »

349

Коментар от Симион

31 август 2007 @ 10:55

Подкрепям казаното - необходим е мениджърски подход към системата на МВР, а не диктаторски!

350

Коментар от Димитър

31 август 2007 @ 10:55

Нали не искаш да кажеш, че си бил в един клас с Румен Петков, а само в едно училище :)

351

Коментар от Владимир

31 август 2007 @ 10:56

Според мен проблема е че тези който са полицай сега са били обучавани по стара система т.е системата от времето на БКП. И в някой случай се сблъскват с проблеми за който не са обучени и тогава прибягват до най-лесния метод(силовия).

352

Коментар от longanlon

31 август 2007 @ 10:56

Владимир - абсолютно прав си. Ако прочетеш материала на Наблюдател и видиш снимките, които е направил ще ти стане ясно как на мястото на знаещ и сигурен в себе си ръководител, полицаите имат само тоя дебел чичо подполковник, който не е свикнал явно да говори с хората, а да ги бие

353

Коментар от Дени

31 август 2007 @ 10:56

Я не говори така за чичкото полицай, който си ме хвана за ръчичка извика още 6 полицаи и ме вкара в патрулката само защото го бях снимала. Все пак потенциалът ми на престъпник си личи много. Но не се вижда от всеки…

354

Коментар от narayana

31 август 2007 @ 10:56

interesen slu4ai-po4ti ejednevno stavat podobni incidenti.horata ot mvr oba4e rabotjt po instrukcii spusnati otgore.na 4oveka jsno i kategori4no mu e kazano;ne pozvoljvai da te snimat.ako tova stane izzemvai snimkovij material.ako jirnalista se darpa spla6i go.i tn.t it.n…..toest lo6ijt menijmant trjbva da se tarsi mnogo po visoko ot organite na mvr.

RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URI

Вашият коментар