Какo Сийке, не съм от тях!

блогът на Петър Стойков - Longanlon

Положението си е е*ало майката

Публикувано в: Без категория — от longanlon at 8:18 am on понеделник, септември 17, 2007


Напоследък водя доста спорове в нета за това толкова ли е кофти положението в България или тя бавно отива към по-добре. За мое не чак толкова голямо учудване се срещам с такъв песимизъм, пораженчество и черногледство у повечето хора, че направо не ми е ясно защо продължават да го живеят тоя живот, ако нещата са чак толкова зле, колкото те ги виждат.

Както научихте от предишния ми пост, аз работя вече няколко години с доброволци от Корпус на мира - американци, дошли у нас да помагат (или да шпионират за ЦРУ, както смята Цумбето). И в тази връзка, мисля ще е интересно да опиша как тези хора виждат България, необременени от абсурдния ни медиен и психо-социален товар….

Първо малко въведение, за да знаете все пак с кого си имате работа: Корпус на мира е създаден от президента Кенеди (преди да го застрелят, очевидно) преди около 45 години и той праща американци (главно младежи) да работят в развиващите се страни. Те са доброволци и не получават никава заплата за това - дават им се пари колкото да живеят нормално в страната, но не повече и службата продължава 2 години. Целта на цялото упражнение (ако не обръщаме внимание на пропагандните празнословия за “взаимопомощ”, “приятелство”, “добрият американски народ”) е да пуснат младежа в някоя бананова държава, където той учи езика, помага на местните и общо взето успява да ги убеди, че американците не са чудовища с 3 глави отвъд океана, които искат да убият пророка Мохамед, а просто обикновени хора - щото е малко трудно да мразиш някой, с който разцъквате мач всяка сряда и го напиваш с домашна ракия докато запее Море сокол пие.

Та на въпроса - понеже в България положението не е баш розово и аз като повечето хора се интересувам какво мислят чужденците, “кога шса упрайм” и т.н. И кой по-добър адресат за тия ми въпроси от представителите на най-силната и икономически развита нация в света?

Долните ми разсъждения са резултат от 3 годишни контакти с американци, живеещи от известно време в страната ни - главно от Корпуса на мира, но и други - работещи в софия, случайни познати… Разговарял съм с тях, питал съм ги, те са ми споделяли. Според тях, а и според мене България и САЩ са удивително подобни в много области, които повечето от нас някак смятат само за наше изобретение и неспирно роптаят и мрънкат срещу тях:

Мафия и корупция във властта

Въпреки изхвърлянията на ФБР, че мафия в САЩ вече не съществува, никой наистина не вярва в това. Нашата мафия се стреля вече по 4-5 пъти годишно, което си е нищо. Там мафията е силна и е навсякъде - само че вече не е само италианска и не се стрелят по улиците както през ‘30-те години там и през ‘94-та у нас. Тя представлява по-скоро икономическо-финансови кланове, които управляват и използват държавните ресурси още от 19 век насам. Неща като непрозрачно даване на обществени поръчки за огромни суми на “наши хора” се случват непрекъснато и въпреки усилията на медии и гражданско общество, адекватно наказани рядко има. Да, дори младите американци осъзнават, че войните, които правителството им води се резултат по-скоро от икономическия интерес на тия кланове, които участват във властта на страната им, отколкото от каквато и да е друга необходимост. Не, че ми е приятно такива неща да стават у нас, но явно не сме единствените, а и хората успяват да… преуспяват въпреки това, стига законите все пак да го държат под някакъв контрол.

Войната по пътищата, пътна полиция

Всяка година по пътищата на САЩ в катастрофи умират около 45 000 души - въпреки, че пътищата им са много добри, а традиционно те карат големи и сигурни коли. У нас умират 45 пъти по-малко, а населението ни е 37 пъти по-малко. В щата Монтана няма ограничение на скоростта - единственият законов текст, който го касае разпорежда каране със съобразена с пътните условия скорост и толкова, поради което хората карат с по 150 мили в час. Когато у нас минавахме покрай катаджии, които махат с палките на колите, американците бяха изумени: Искаш да кажеш, че шофьорите спират, когато им махнат с палката? У нас просто щяха да покажат среден пръст и да дадат газ - ако полицаите не ги гонеха с колите, никой нямаше да спира!. Полицаите по пътя и там често се държат бабаитски, но да им дадеш подкуп за да те пуснат е просто абсолютен и пълен абсурд и според запитаните никога не може да се случи.

Улична престъпност

Въпреки изстрадалия и назидателен тон на координатора по сигурността на Корпуса на мира у нас (иначе симпатично момче), американците продължават да смятат България за общо взето безопасна страна, ако внимаваш какво правиш - във всеки случай по-безопасна от САЩ. Според един младеж тук добре сложен млад мъж няма от какво да се страхува - престъпниците явно си търсят по-лесни жертви. Жените биват притеснявани от нахалници понякога, но това се случва и отвъд океана при това много често. В провинцията, също както и тук, ако се правиш на голямото добрутро от софия, местните селски младежи ще ти метнат един бой да не се отваряш много друг път…

За разлика от там и за голямо американско учудване, ние нямаме техния проблем с уличните банди - групи главно черни и латино младежи, запасани с пистолети, които обикалт и тероризират по-гадните квартали на големите градове.

Малцинства и бедност

Като стигнехме до проблема с бандите, няма как да не споменем и този с малцинствата - защото въпреки цялата политическа коректност, всеки признава, че двете са свързани много здраво. В сравнение с това, циганските групички, които кръстосват Красна поляна са като деца с водни пистолети. В САЩ 13% от населението е от чернокожи и каквото и да гледате по филмите, много малко от тях всъщност са адвокати, съдии, преподаватели, лекари - да, има такива, но са много, много малко. По-голямата част от тия 39 млн. души живеят в гета и не се занимават с нищо друго, освен с неквалифициран труд, престъпления и множене. Раждаемостта на 14-15 г., казват, е голям проблем - не само за черните, а и за т.н. white trash - бели , които живеят в гета или извън градовете в собствени селца от каравани (които са много по-евтини от къща). Сред тях престъпността също е голяма. 2 млн са общо пребиваващите в затворите във всеки един момент.

От 300 млн население в САЩ около 40 са под границата на бедността.

Шуробаджанащина

Думата връзки направо придобива ново значение в САЩ - там това е наука, върху която са написани много книги. Networking е основна част от умението не само да си политик, но и да си намериш добра работа, особено във финансовата сфера. Да, няма го толкова много, колкото у нас връзкарство за всяка позиция, но за висшите мениджърски длъжности, за колежите, а и навсякъде другаде да познаваш правилния човек отваря много врати (особено ако тоя човек е баща ти примерно). Именно това е причината толкова много хора да играят голф там - тази игра дава идеална възможност за запознанства с правилните хора, както и за разговори на четири очи далеч от любопитните.

—————————–

Та така. Оказва се, че България не е уникално прецакана от господ и комунистите - просто се преминава през един път на развитие на икономиката и ако тя е добре, хората с качества успяват да си намерят мястото в обществото. Несправедливости винаги има, но те могат да бъдат сведени до ниво, при което са обществено приемливи. Винаги съм твърдял, че ако човек е способен и (по-важно за мое съжаление) амбициозен, няма как да не се издигне от масата около себе си и да живее добре. Това, че някой обвинява Държавна сигурност, масоните, ереите, заговорът на Великите сили или каквото и да е глобално нещо, на което не може да повлияе за собствените си неуспехи си е, според мене, бая жалка работа.

България върви малко бавно, но много важно - стабилно в правилната посока. Икономиката ни няма сътресения и има постоянен растеж, преди 3-4 години заплата от 300 лв изглеждаше добра, а сега неквалифицирани работници вземат двойно повече, раждаемостта сред българите се покачва, емиграцията намаля. Да, има много проблеми, с които да се справяме - полиция, здравеопазване, образование, данъци (винаги може още да се намалят :) ), естествено, корупцията… Но по медиите чета само песимизъм, черногледство, корупция, убийства, катастрофи.

Аз като се огледам, виждам млади, образовани хора, които работят и вземат много пари, виждам много майки с колички, виждам работеща икономика. Тва социалистическо мрънкачество взе да писва на фона на фактите. Не съм предполагал, че ще цитирам мадридския реститут, ама дайте малко по-положително да гледаме на цялата работа.

46 Коментари »

830

Коментар от Майк Рам

17 септември 2007 @ 9:05

Напълно споделям мнението ти!

Според мен, причините за нашето черногледство са основно две: (1) тоталната неинформираност и тъпотия на българина и (2) насаждането на страх от страна на медиите с цел придобиване на популярност и авторитет.

При положение, че живеем във време, в което сме обградени от окен от информация, в която можеш да се удавиш, все още има маса българи, вярващи в слухове, митове и пазарни клюки, разпространявани от как’ Сийка, вместо да потърсят по-достоверни източници в интернет или в някоя библиотека. Ужасно се възмущавам от това и все още не мога да си го обясня като феномен.

Колкото до медиите, те отдавна са разбрали, че страхът е най-големият мотиватор на човешкото поведение и здраво бачкат в тази посока. Не случайно всички главни новини както по телевизията, така и по вестниците, започват със смърт и насилие - убийства, катастрофи или природни бедствия. Това, което не разбирам, е защо хората ги гледат и четат, и им вярват даже.

Темата ти е много интересна. И още неща ми идват наум, но май ще е по-добре да ги напиша в моя блог.

831

Коментар от longanlon

17 септември 2007 @ 9:08

Майк, тоталната неинформираност и тъпотия я има навсякъде, не само в България, даже мислех една от точките да е за това. Има една друга причина за българското черногледство - фактът, че сме в Европа и ЕС. На света има малко държави, които имат стандарта на тези от ЕС, но ние точно с тях се сравняваме и сравнението, естествено, не е в наша полза. Затова хората не са щастливи - защото ние сме последният гражданин на Рим, а не първият в последното галско село. Затова хората в Зимбабве спят на земята и ядат банани, но са по-доволни от живота - защото са по-добре от Сомалия примерно.

832

Коментар от MiCRoPhoBIC

17 септември 2007 @ 9:26

Ти пък си намерил с кой да ни сравняваш. Баси идеалът, честно ;-)
Ако ни сравниш със Северна Корея ще изкараш още по-розово положението тук - опитай ;-)

Преди да направиш сравнение със САЩ и от резултата да правиш извода, че тук е по-розово като цяло, е трябвало първо да направиш сравнение дали САЩ е държава, чиито статус гоним да постигнем, защото ако е така - на прав път сме, но ако не е това целта, отиваме право у киреча. Аз лично не приемам сравнение със САЩ, както и със Северна Кореа. Ябълки и круши. Европа си е Европа и ние влезнахме в Европейския съюз, а не в Съединените щати. Направете сравнение със Германия, Австрия, Швейцария…. тогава изводите.

833

Коментар от NCM

17 септември 2007 @ 9:31

Много добър пост :)

834

Коментар от nv

17 септември 2007 @ 9:35

Пожелавам ти да нямаш повод (личен), който да ти смени мнението.

835

Коментар от longanlon

17 септември 2007 @ 9:43

Всъщност, мнението ми не е, че България е цъфнала и вързала - основната идея на статията е да каже, че и много по-развитие страни ги имат тия проблеми, пък СА цъфнали и вързали, значи тия проблеми не ще да са чак толкова важни и апокалиптични, колкото ги изкарват.

И вместо да се занимаваме с тях, можем да свалим данъците, да реформираме образователната, здравната и пенсионната система и да уволним министъра на МВР :) Щото както каза MiCRoPhoBIC, САЩ си имат бая проблеми, ама са МНОГО богата страна, а здравеопазването и образованието й са най-добрите в света (само 2 от топ 10 световни университета са европейски…).

836

Коментар от voxy

17 септември 2007 @ 9:49

Страхотен пост, може да обърне мирогледа на доста черногледци!

840

Коментар от Сокола

17 септември 2007 @ 10:34

Значи, извинявай за оф-топика, ама е Морен сокол. И, a popular misconception, песента не е за Яне Сандански, а за някоя момя Яна.

843

Коментар от Майк Рам

17 септември 2007 @ 11:35

@Сокола: Сори, пич, ама имаш грешка. В македонския диалект се употребява думата “Море” (ударението е на О), като един вид възклицание или обръщение. Например: “море, тази мацка дами падне, ще я скъсам!”

Иначе за мацката съм съгласен, че се казва Яна :-)

И аз се извинявам за офф-топика :-)

844

Коментар от Петър

17 септември 2007 @ 12:31

Личи си, че не си поживял поне няколко месеца в някое богаташко селце из Флорида. Ако да беше нямаше да слушаш младежите, дето идват тук какво си мислят, а да гледаш на нещата такива каквито са. Какво сравняваш улиците на Пловдив и София (по престъпност и разни други неща) с тези на Ню Йорк и Лос Анжелис. Що не сравниш улиците на “някой си” Криик с тези в Разград например? Щото в *Крийк има само ливадки, хората са заможни и общо взето всичко им е наред, докато в Разград е малко по-различно. И тези в *Крийк хич даже не им пука дали е прозрачно раздаването на обществените поръчки или не просто защото всичко им е наред. Нищо, че 25 години ще изплащат луксозното си жилище. И такива мити работи…

Изобщо, адаш, колкото повече чета блога ти, толкова повече виждам, че позициите ти не са реални, а по-скоро нещо като “Абе аз мога ли да ви ударя на всички една контра”. Можеш, ама понякога не си изобщо прав/наясно.

Със здраве и поздрави на младите американци в България. Следваща дестинация - Ирак…или нещо такова. Стига да успеят да го намерят на картата…

845

Коментар от Петър

17 септември 2007 @ 12:38

Хубава статия. Повечето българи, които не са излизали от страната имат навика да са адски черногледи. Проблемът е, че ако пък излязат, има голям риск да емиграрат от инат. Но познавам много, много хора, които емигрираха и скоропостижно се върнаха. Просто видяха, че са прекалявали с мрънкането и никъде няма земен рай. Даже осъзнават, че родината е много важна основа и си заслужава да се бориш с нейните проблеми. Това все пак не трябва да ти нахлузва вовеки розовите очила и да те прави имунизиран за явните неправди в българския живот. Трябва критика с желание за по-добър живот, а не критиката заради самата критика.

846

Коментар от greg0ry

17 септември 2007 @ 12:43

Съгласен съм, че сме мрънкачи, но не съм съгласен, че сме цъфанли и вързали. И сравнението с Щатите не е необходимо. Под щастлив живот българите си представяме различно нещо от америкаците.

847

Коментар от longanlon

17 септември 2007 @ 12:53

айде сега двамата последни петър-овци да се спогодите кой крив и кой прав, пък аз ще погледам без да съм контра на нищо ;)

До първия Петър: аз не удрям контра на никого, освен на простотията, елементаризма и глупостта. В този блог пиша това, което мисля, което отразява мнението ми за нещата около мен - някои ме дразнят, други ми харесват.

849

Коментар от Krastio

17 септември 2007 @ 13:14

Целта на цялото упражнение (ако не обръщаме внимание на пропагандните празнословия за “взаимопомощ”, “приятелство”, “добрият американски народ”) е да пуснат младежа в някоя бананова държава.

Това е от твоята статия. Явно смяташ България за бананова държава. За това съм съгласен с теб. Не съм съгласен за другото. Че има бедност в щатите, наистина има, но образованите хора там не са бедни. Тия бедните са негрите, защото и тях ги мързи да учат както наште цигани. И затова образуват улични банди. Защтото не им се бачка и имат много свободно време, което се чудат как да запълнят.

850

Коментар от skoklyo

17 септември 2007 @ 13:23

Петър, като тип селище Разград е София в умален мащаб, а относно изплащането на жилища - виж актуалните новини.

Но в крайна сметка нещата в тия “спорове” опират не до аргументация, а до гледна точка - винаги някои ще виждат чашата като полупълна, а други - като полупразна, с последващото рационализиране под формата на доводи. Но никога няма да постигнат консенсус.

852

Коментар от voxy

17 септември 2007 @ 14:33

аууууу @Петър#844 ,
много хубаво, че се появи да има някой представител на черногледите :)))) щом и този пост не те убеди си неспасяем случай

853

Коментар от Жилов

17 септември 2007 @ 15:03

Аз съм се убедил, че това мислене е наследство от комунизма:

1) Западните страни са РАЙ, в който не можем да отидем.
2) Ние сме безпомощни, трябва тези, които имат власт, да ни “ОПРАВЯТ”

Сьответно във вестниците след 10.XI. това беше основния мотив: колко сме ЗЛЕ, как другите са ДОБРЕ (в рая), как някой властимащ НИ Е ВИНОВЕН за това, а ние самите сме безпомощни.

Вестниците още живеят в това време… И хората също.

854

Коментар от nname

17 септември 2007 @ 15:05

интересна статия и верни коментари от “петровците” :)

чудя се какво роди “абсурдния ни медиен и психо-социален товар” и как по-бързо да се отървем от него

857

Trackback от Pеалността е въпрос на гледна точка...

17 септември 2007 @ 17:03

Напред към Норвегия или далеч от Бурунди?…

Вероятно по-нататък ще напиша обобщение от резултатите от анкетата, тоест, не вероятно, със сигурност ще го направя, само искам да събера к…

858

Коментар от Васил Колев

17 септември 2007 @ 17:23

Longanon-е, и какво като сме черногледи? Нека - така поне хем ще сме подготвени за проблемите и за начина за справяне с тях, хем ако се окаже, че сме сбъркали, ще сме щастливи :)

Колкото до сравнението със щатите - ти па намери с кой да ни сравняваш :) Малко е като да се сравняваме с някой, ама точно с толкова утрепано общество е като начин да си вдигаме изкуствено самочуствието - някакси идва обидно, че трябва да се сравняваме с такива като тях, че да се чустваме добре :)

Освен това - защо ни е изобщо да се сравняваме? Проблема го има, това, че го има и някой друг, в по-голям или по-малък мащаб е калпаво оправдание да не работим по въпроса. Може да е опрадвание да не ходим там, дето има тоя проблем… :)

859

Коментар от longanlon

17 септември 2007 @ 17:35

Ами явно не е това Проблемът, щом го имат и те, а са много по-добре от нас, това се опитвам да кажа.

860

Коментар от Васил Колев

17 септември 2007 @ 17:39

“Много по-добре” е въпрос на гледна точка. Аз например никога не бих живял там, както и доста хора, които познавам… И ако искаме да станем “добре” като тях, май нещо не ни е съвсем наред…

861

Коментар от Красимир

17 септември 2007 @ 17:41

Интересно е написаното от теб. Проблемите, на които си обърнал внимание, обаче, ги има абсолютно навсякъде по света - Корея, Австралия и т.н. Т.е. същата статия може да я напишеш като сравняваш БГ с коя да е друга държава по света. Като говориш за САЩ, поне се информирай какви проблеми те са решили и как. Престъпност има навсякъде, бедни има много повече отколкото ние си мислим. Вярно, може да караш в Монтана с колкото искаш, но ако те хванат - тогава става интересното. Ако караш пил - директно те пращат за годинка-две в панделата. Това са наглед дребни, но важни неща, които като се натрупат, и виждаш точно как живее нормалния човек там. Оплакването и черногледството са свързани именно с това, че в БГ хората(обикновените) искат да живеят нормално. Ей това е важното, а не как “там” се стреляли 10 пъти повече от нас и др. подобни.

862

Коментар от Assenoff

17 септември 2007 @ 18:06

Положението е удобно за някои неща ;)
За мен лично щaтитe също не са пример за подражание. Както и да е.
Присъединявам се към хора “зависи от гледната точка” :)

863

Коментар от Жилов

17 септември 2007 @ 19:19

@Васил Колев:
Черногледството не помага за по-добро справяне с проблемите. Напротив. Води до мазохистично удоволствие от бездействието.

864

Коментар от Marfa

17 септември 2007 @ 19:22

А като гледаме през розови облачета, викаш, имаме така един доста добър стимул да действаме, а? Че защо да действам, като ми е едно такова хубаво и розово?!

865

Коментар от Васил Колев

17 септември 2007 @ 19:25

@Жилов, е не е така :) На мен професията ми включва да мисля все за най-лошото и да мисля проблеми за справяне, удоволствието от бездействието е като се осерат нещата, че си готов и че реално не са проблем :)

868

Коментар от Маркуча

17 септември 2007 @ 21:10

Като цяло си прав, но за сравненията не съм съвсем съгласен. Ние се сравняваме със страните от ЕС-25, Португалия се сравнява с Германия, Германия с Англия, Англия със САЩ… На всеки му се ще да има повече, всеки е склонен да пренебрегва вече постигнатото и това едва ли ще се промени скоро. Пък и да мръкаш си е особен вид кеф :) А откъде измисли, че в Америка пътищата били хубави?

869

Коментар от Темелко Сенегалеца

17 септември 2007 @ 21:14

Мнението е общо взето вярно. Само една поправка - в Монтана отдавна вече (няколко години) има ограничение на скоростта (мисля че беше 75 мили, мързи ме сега да търся). Но причината да го въведат отново, е мисля, интересна за четящите тук, и има връзка с темата. Та така - един юнак го спира полицаят и му пише глоба за несъобразена скорост. Обаче той обжалва и в съда печели, защото полицаят не може да докаже, че скоростта е била наистина несъобразена, а не, както твърди юнакът - нормална и безопасна. След което властите на щата решават, че е недопустимо решенията на полицията да бъдат считани за субективни и оборвани, и за да няма повече такава възможност, решават да върнат отново обективния и неоспорим критерий - ограничението на скоростта. Конгресът на щата се съгласява и променя ЗДП. Та така.

870

Коментар от Темелко Сенегалеца

17 септември 2007 @ 21:19

Маркуч, в сравнение с германските пътищата може и да не са чак толкова добри, но в сравнене с българските - разликата е светлинни години.
(Освен ако не живееш в Ню Йорк или наоколо - там пътищата са действително едни от най-лошите в Щатите, но пак са по-добри от тези в БГ ;)

871

Коментар от Жилов

17 септември 2007 @ 21:44

@Васил Колев, Марфа

Знам и 200 и 2000. И когато съм живял мизерно, и сега, този вой “колко сме зле” ме е дразнил. Аз съм човек, на който му стига една книга или една компютърна игра на месец. Това са ми нуждите, да работя с идеи. Не ми трябва да пътувам, не ми трябва да ходя на море, нито да си купувам скъпи вещи. Трябва ми подслон, храна, електричество, и идеи. Това ще го имам ако ще да работя като пощаджия (което съм го правил и ме е кефило). Защо да ходя в чужбина - за да вляза в една система на изкарване на повече пари и харчене на повече пари за глупости, на преливане от пусто в празно. Не, благодаря, тук имам всичко, което ми е нужно.

Ние, българите съвсем не сме толкова зле, но сме майстори на този мазохистичен самооплюващ се вой, появил се веднага, щом комунизма падна и провокиран от зависимия, безпомощен живот в него и подет от пресата до днешни дни. Воят е все едно е настанала Голямата Депресия или са следвоенни години без никакъв хляб, обувки и дрехи.

Единственото ни УНИКАЛНО нещо не е колко сме зле, а колко смачкано самочувствие имаме.

И аз съм работил в професия (качествен контрол), в която основната ми работа е да намирам бъгове, грешки и проблеми. Дори и сегашната ми работа (дизайнер на игри) в известен смисъл е стъпила на това да предугаждам безбройните начини, по които нещо ще се счупи и да предотвратя това.

Освен това мисленето ми е такова, че винаги търся лошото, безсмисленото, несправедливото и това, което не работи - в живота, в света. До степен такава, че мразя природата - природата ме кара да се чувствам добре, а когато се почувствам добре, ми е много странно - започвам да се съмнявам в това дали светът е истински. “Реално” за мен значи “несправедливо и безсмислено”. Светът за мен е една безмилостна механична система, която не е правена за хора, но в която трябва да живеем.

Аз съм аналитичен и черноглед до такава степен, че тези две думи ме дефинират като личност, но проблемите, които намирам съвсем не са тези, които вие намирате. И това колко е зле България е смешка за мен. България си е супер държава с кривици в нормата, истинските проблеми са други.

Най-накрая, черногледството демотивира. Това го гарантирам. Само позитивните хора имат успех с жените и само позитивните хора намират решения. За да намираш решения, трябва да си позитивен на макс. Да вярваш, да се бориш, да се усмихваш, да мислиш за решението, а не за проблема. (HINT: Това е противоположното на мрънкането.)

872

Коментар от longanlon

17 септември 2007 @ 22:37

Ей, Жилов, изкефи ме, човече!

873

Коментар от Васил Колев

17 септември 2007 @ 22:53

@Жилов, май говорим за различни неща. Едно е да очакваш най-лошото, друго е да смяташ, че не можеш да се справиш с него.

Нищо не пречи да си харесваме България - аз всеки път като кацна в София спирам да пипна пистата, да се усетя, че съм се прибрал… Ама не трябва и да си затваряме очите за простотиите. Да, харесва ми тука страшно много, само че това не значи, че трябва нищо да не правя за нещата, дето не смятам, че са правилни.

874

Коментар от Димитър Н. Mитев

18 септември 2007 @ 2:09

Майк Рам Сокола няма грешка. Половината ми рода е от Благоевград и тези песни много ги знам! Даже веднъж Слави Трифонов направи забележка на Годжи. Че е Морен (от изморен)! Но и ти си прав за обръщението Море!

longanlon как смяташ да го направим това – ние тука всичките от този пост?:
- “И вместо да се занимаваме с тях, можем да свалим данъците, да реформираме образователната, здравната и пенсионната система и да уволним министъра на МВР” Щото както каза MiCRoPhoBIC, САЩ си имат бая проблеми, ама са МНОГО богата страна, а здравеопазването и образованието й са най-добрите в света (само 2 от топ 10 световни университета са европейски…).

875

Коментар от данн

18 септември 2007 @ 10:59

Малко сравнението ми прилича на сравнение между трабант и мерцедес. С мерцедеса можеш да стигнеш от точка А до точка Б. Ха, ами и с трабантчето можеш. А знаете ли, мерцедеса от време на време пука гума и също влиза в сервиз, не само като трабантчето.

878

Коментар от Коко

18 септември 2007 @ 12:40

Мдаа… образователни реформи се правят, и то по западен модел :( Демек, ни намалиха часовете в университета за бакалаври от 4200 часа на 3000. Познавам преподавателка по японски в университет, която взима 300 лева месечна заплата… Това ми е интересно кога ще претърпи реформа, жалко, че не ми е в компетенцията да кометирам… Тез от корпуса на мира, дали ако ги офертират да живеят в България със заплата на местен преподавател по японски език в университет ще се съгласят? Направо ще им светнат очичките, ама ще сбъркат много лошо.
Черногледство в България няма, тук всички сме оптимисти, кой ви лъже, уважаеми? Всички са млади ( или младолики в най-лошия случай) и усмихнати :) Слънцето си пече, а ако бате ББ си легне и позволи на Слънцето да залезе, баровете се пълнят от същите млади хорица и се лее бира до зори :) Еех студентски години, аман от образователни реформи!! Намаляват ни часовете, че да имаме повече време да пием :) В това отношение сме къде, къде по-напред от Щатите :)

879

Коментар от longanlon

18 септември 2007 @ 12:49

Ще претърпи реформа заплатата на преподавателката ти, Коко, когато бъде направена реформа в образованието.

Когато бъде разрешено да се създават частни университети, когато бъде разрешено на чужди университети да отварят клонове у нас и да имат пълните права на висше учебно заведение, когато бъде премахнато ограничението за прием на студенти, което държавата налага.

Тогава, ако университета във ВТ иска да задържи преподавателката, за да не отиде тя да преподава другаде, ще се наложи да й увеличи заплатата. Тогава университета във ВТ ще може да приема колкото студенти искат да учат, да им взема парите и да плаща на качествени преподаватели да ги обучат. Тогава големите компании ще започнат да дават пари на университета, за да се занимава той с научна дейност, която им е от полза и за да подготвя добри специалисти, които да работят в тях.

Така става в страните с качествено образование и така НЕ става у нас, затова страната ни няма нито един университет в световния топ 500: http://ikonomika.org/?p=823

Това, че гледам положително на живота като цяло и на развитието на страната ни съвсем не значи, че не виждам проблемите. Просто положителното гледане ми дава надежда и поглед в перспектива за тяхното решаване.

880

Коментар от asktisho

18 септември 2007 @ 15:44

Чудесен пост! Много интересен поглед върху нещата, никога не се бях замислял да търся приликите между двете държави по толкова ефектен начин. Имам обаче някои възражения - в САЩ дори на бензиностанция да започнеш да работиш, след няколко месеца можеш да си купиш чисто нова кола (на изплащане, ъф корс), а ти остават достаъчно пари за дрехи, за наема и за храна, докато тук, ако не те издържат вашите до 40 годишна възраст и ако не живееш в тяхната къща, е абсурдно да си покриваш тези най-елементарни нужди с каквато и да било заплата, освен ако не си минстър, корпумпиран държавен служител, не работиш във фирмата на тати или програмист. Просто те са най-богатата държава в света, а ние най-бедната в Европа, след Албания. така че дотук с паралелите. Паралели не може да има. Факт е, че тук все още можеш да се разхождаш из улиците доста по-спокойно, да. Но пък можеш да бъдеш пребит от таксиметровия си шофьор, след като си платил сметката и си длъжен да му слушаш чалгата и семейните проблеми, докато пътуваш. Въпреки всичко, аз лично не бих живял в САЩ, това е един спукан балон за мен, една голяма лъжа, американската мечта е най-голямата химера в света. Не бих живял там заради липсата на достъпно здравеопазване, заради изкуствените храни, заради грозните жени, заради дебелите хора, заради фиксацията върху парите като единствен стремеж в живота, заради куп още неща и въпреки по-големите заплати.

881

Коментар от UZUMAKI

18 септември 2007 @ 15:57

Космополитно & образователно! :)

882

Коментар от Жилов

18 септември 2007 @ 18:59

@Данн:

Да, нека сравнението между САЩ и България да прилича на сравнението между трабант и мерцедес.

Аз съм се возил на трабанта на едно приятелско семейство (никога не сме имали кола) и не съм намирал причини да мрънкам. Какво щеше да бъде, ако вместо да се наслаждавам на пътуването, казвах, че не се намирам в кола, а в:

- каруца
- инвалидна количка
- счупена патерица

Да крещя: “Горкия аз, в чужбина карат мерцедеси-всъдеходи, които вървят по суша, вода и въздух. А аз се гърча осакатен с тази патерица “Трабант”, с която едвам се влача, дори и самата патерица е счупена!”

Е, хайде не. Аз знам, че се возя в кола, дори и да е направена от картон, и е логично да изпитвам задоволство от това. Колата освен това се подобрява, трабант беше миналия век, този век почна да надминава москвича, шкодата и ладата. Ако пък толкова не ми харесва, мога да се образовам и да я подобря още.

909

Коментар от Pierrot

21 септември 2007 @ 0:00

Ок де, сравненията все пак са на база възприятия, социология и наслагване на постигати резултати. Аз поне така го разбирам…

Ок, парите там са много! Е и? Вярно е, че с тях се живее, но изкуствената среда не поддържа живот а вегитативна негова форма, или греша?

Расизма - в съвременното си значение, е тръгнал от болни шовинистки държави като САЩ и любимата ми Франция. Парадокс - в държавата с най - много расисти (САЩ) се защитават най - много правата на малцинствата (негрите). Там са академици по изкарване на пари от нищо - мнима обида, еветуално виновно поведение, несигурно осигуряване на действие…

Приемам, че база за сравнение между страни с толкова огромна икономическа разлика е невъзможна, но затова пък песимиста е недобре платен оптимист, заобиколен от реалисти нали?

България ние ще я оправим…

913

Коментар от longanlon

21 септември 2007 @ 8:53

“България ние ще я оправим…”

Toва е и което е най-важното от статията :)

945

Коментар от Irishman

22 септември 2007 @ 13:52

You are so saaaaad!

950

Коментар от Marina

22 септември 2007 @ 17:44

Както каза Mike Рам на 17ти септември страха е наистина един от най-големите мотиватори, дори в Сащ страха се използва да се манипулира малцинството…Мога да продължа да ви говоря…Но рано или късно нещата ще излязат на яве. А по превода които си направил от директни разговори с доброволците от Америка, почти всичко е вярно на 99%. И наистина е така, че Сащ е много по-опасна държава от България но властите управляват тихо-малкъм, с доверие поверено от гражданите които също така нямат достъп до много “точна” информация (говоря за тези които имат най-много глас във избирателния процес, като изключим огромните корпорации)….И всъщност казват едно а правят друго..работят ръка за ръка с големи корпорации които пък се опитват да доказват на гражданите, че управляващите ги лъжат и не бива да им се дава твърде много сила на тях а всъщност корпорациите прецакват народа…цената на което е: парите винаги са и ще управляват света или поне от 1913-та година както е тръгнало. Най-големите слуги на света и на собствената си държава в момента и до момента са били американския народ - не управляващите ги, не корпорациите а работещата ръка на тази всемогъща страна която “краде” средно 35% от годишния доход на всеки гражданин, да речем това е 4 месеца от парите котио си получавал, ти ги даваш на държавата които съответно отиват в джоба на интернационалните банкер, имено тези които са осъществили Федералния Резерв. И това ако не е абсурд, не знам….

Коментар от Прасунсен

28 септември 2007 @ 19:48

Поздрави от Индия :) Тук хората имат да се оправят с доста повече неуредени неща, отколкото ние в България и като цяло са малко по-бедни (не много, но все пак са). Колко индийци чух да се оплакват за почти месец? Нула. Нито работещите в офиси от 9,30 до 19,00, нито прислужниците, които получават 3,000 - 4,000 рупии месечно (това прави 100 - 120 лева, цените са малко по-ниски отколкото у нас).

У нас определено не сме цъфнали и вързали, но се оплакваме много повече, отколкото трябва. Май в това сме най-добри :)

Pingback от Случаен пост # 000.000.004 « ДСБ ТРИАДИЦА

17 декември 2007 @ 13:52

[...] Положението си е е*ало майката [...]

RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URI

Вашият коментар