Какo Сийке, не съм от тях!

блогът на Петър Стойков - Longanlon

Ценз за гласуване - не, благодаря!

Публикувано в: Без категория — от longanlon at 7:54 am on понеделник, май 7, 2007


Тук смятам да изложа някои разсъждения по въпроса за това трябва ли хора които ….(тук сложете каквото искате)… да могат да гласуват.

Да погледнем от едната гледна точка, присъща на всеки що-годе мислещ млад човек - за да се упражнява някакъв избор, трябва да е на лице определена информираност, която да определи този избор. Т.е. информираният, интересуващият се гражданин може да упражнява избирателното си право добре, докато инертният, незаинтересован, неинформиран - зле. (под добре и зле не визирам конкретен избор, а само възможностите такъв да бъде направен). Гражданинът с ниско образование, с елементарно мислене, с първични реакции е много по-податлив на демагогия, на плоски популистки тези и съответно много по-лесно може да бъде излъган

Именно това са причините много хора да са на мнение, че е необходим ценз при гласуване (освен възрастовия, който съществува) - образователен. Дали става дума просто за грамотност, за средно образование или даже за тест за интелигентност - варианти много. Но дали картинката би станала по-розова така?

Помислете

Всеки прави избора си въз основа на информацията и знанията, с които разполага. Един елементарен и необразован човек разполага и с малко знания, и с малко информация (тъй като не се интересува и не разбира поднесеното му), поради което изборът му е силно стеснен и повлиян от елементаристки послания. Това безспорно е така, но само погледнато през нашите очи - очите на млади (донякъде), образовани (кой колкото можал) и интелигентни над средното (някои и повече ) хора. Ние смятаме, че въз основа на по-високата си обща култура, интелигентност, знания и информираност можем да направим по-добър избор от гореописания примерен субект. Сега обаче помислете - каква информация получаваме, какви знания имаме и според какво ги интерпретираме?

Не изглеждат ли нашите, над средните безспорно, познания за политика, икономика, дипломация и другите теми, касаещи избора на държавно (местно или каквото там искате) управление направо жалки в сравнение с компетенцията на специалистите по тях? Професори, дългогодишни дипломати, професионални политолози и др.? Нима и ние не сме в техните очи толкова некомпетентни да изберем, колкото неграмотния? Нима ние не можем да бъдем заблудени от който и да е политик с празни думи, макар, че те ще са по-различни и по сложно звучащи?

И какво - да оставим избирателното право на специалистите?

Че кога голямата политика е имала нещо общо с написаното в учебниците, с икономиката, с енергетиката, здравеопазването? Политиката е мръсна и се крепи основно на подмолни интереси, с които никой специалист, който не е вътре в нея (т.е. политик) не може да е запознат в цялост. И след като не е запознат с действителните намерения и интереси на политическите фигури, как може специалистът да направи избор? Та нали и той толкова лесно може да бъде излъган - само че с още по-сложни фрази. Не с безплатни кебапчета, а с априорната определеност на битието или неоплазмохромов гайгерофиксатор, което, общо взето, е същото

Просто няма смисъл да се ограничава правото на гласуване

Така или иначе, основната част от политическите решения в държавата се взимат на момента, под натиска на “общественото мнение”, изразено в различните медии или на лобиски групи. Силата на гражданското общество не е толкова в броя на избирателните единици - глупавите винаги ще са повече от умните. Силата на гражданското общество е в способността му да въздейства на управляващите с достъпните му лостове, които са в неговите ръце защото то е заинтересовано и информирано и поради това - активно.

5 Коментари »

42

Коментар от soulfreak

7 май 2007 @ 13:53

Мдаа…много добре казано и естествено проблема идва, че в повечето случаи гражданското общество не е това, което споменаваш накрая на своята публикация. Вместо заинтересовани, повечето хора предпочитат да хлопнат кепенците и да се правят, че нищо не са чули, видели и т.н. Вместо да са информирани, нехаят за важната информация и предпочитат да пълнят главите си с глупости, слухове и клюки. И респективно - поради тези фактори, вместо активно, обществото е пасивно. Това за съжаление е реалността на нашето гражданско общество - като се изключат някои редки проблясъци.

154

Коментар от apal

26 май 2007 @ 13:39

относно избирателния ценз - против съм;

но от сегашната политика(от която се учим) излиза, че не е толкова важно, кой е избран, а как е контролиран след избора. когато не се изпълняват обещанията е все едно какво обещаваш. активността на гражданина е необходима не само по време на избори, а постоянно. няма кой да е коректив на властите, освен гражданското общество.

Коментар от Shogi

13 декември 2007 @ 17:32

Бих казал, че от средата нататък се обърка яко :).
Дипломати, политици и политолози разбират от науката, как тя работи и т.н. бла бла. НО ти си този, който им казва в каква насока да работят и накъде да развиват обществото и държавата в която работят. Т.е. те ти предлагат идеи, ти решаваш дали да ги подкрепиш.

Не знам, дали ме разбра, но това е все едно фирма. Ти(Ние) сме шефа, те са изпълнителите. И е важно те да могат да си вършат качествено работата, а ние да сме един умен и мъдър шеф. Аз лично подкрепям ценза за гласуване.

Това, че в Б-я управляващите са заели позиция над хората е точно заради гласуващите без ценз.

Коментар от legion

25 януари 2008 @ 17:37

Да, apal, липсва контрол над действията на политиците след избора им. Коректив на политическия живот обаче трябва да е не постоянната активност на гражданина, а законите. Такива закони, които да вършат ефективно контрол над политическия живот, в България, за съжаление няма.

Караме я според както още Вазов го е описал за думите на Иванов (който е наясно с политиката) към кандидат-политик:

“Ти можеш да не изпълниш ни едно обещание, но доста е, че си ги дал.”

Тъжно е, но е факт, че освен голи обещания, друго избирателят в България не получава реално.

Коментар от No One

25 януари 2008 @ 18:57

Съгласен съм с Shogi.
И друг интересен факт: в България гражданско общество не е имало(или поне не скоро),НЯМА,и в обозримо бъдеще няма да има.
пп Преди време нашия президент беше казал:”Илия Павлов е спомогнал много за създаването на гражданско общество в България”.
ХАХА

RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URI

Вашият коментар