Какo Сийке, не съм от тях!

блогът на Петър Стойков - Longanlon

Комунизмът е жив

Публикувано в: Икономика for n00bs — от longanlon at 9:55 am on четвъртък, май 24, 2007


 

Мислех си, че в България комунизмът отдавна си е заминал (има 17 години и отгоре, откакто го заровихме), ама оказва се, че гадта не мре толкова лесно.

И не, нямам пред вид “червената мафия”, “държавна сигурност” и други такива мантри, с които разни хора оправдават собствения си мързел да направят нещо за себе си. Имам пред вид точно обикновените хора, които, оказва се, са тъпи комунистически копелета.

Отвсякъде разни маниаци на теория на конспирацията внушават, че комунистическата мафия управляв астраната и ако не си част от нея не може да просперираш. Може би защото съм заобиколен от доказателства за противното - от кадърни хора, които са имали желание и с труд и умения са успели, никога не съм надавал ухо на конспиративните ненормалници, освен за да им се присмея. Кой да знае обаче, че ненормалниците са били прави - държавата ни наистина е в хватката на комунистическия октопод. Но, тука идва интересното, тоя октопод изобщо не са разни оядени дърти апаратчици, които дърпат отгоре конците на държавата.

Оказва се, че комунистите по душа са обикновените хора

Не зная по какъв друг начин да интерпретирам следните четири новини:

“Земеделци стачкуват, искат държавата да ги обезщети заради сушата”,

“Шофьорите от софийски градски транспорт издигнаха искания против частните автобусни линии в столицата”

“Учители протестират срещу въвеждането на диференцирано заплащане на труда им”

“Университетите против реформата в образованието”

Въпреки желанието, макар и леко неохотно, на властта да направи така необходимите реформи в много сфери на икономиката и обществото, това желание се сблъсква с опозицията на… самото общество. Явно комунистическите разбирания, че държавата трябва да се грижи за всичко и всички, че конкуренцията и частните предприятия са лошо нещо и че всеки трябва да получава според колкото иска, а не според колкото струва трудът му са в основата на мисленето на много хора.

За мене е повече от очевидно, че голяма част от работещите, та дори и в образователната сфера (където поне малко по-умни би трябвало да бъдат), се страхуват от реалността. Те не искат да имат възможности за развитие, не искат да показват и доказват уменията си, не искат да печелят - желаят само да са обгрижвани, да получават по равно, макар и по-малко и да не се налага да работят повече или не дай си боже да променят нещо в начина си на работа. Мисленето им за отношенията им с работодателя се ръководи отколешния принцип те да ме лажат, че ми плащат, я да ги лажем че им работим, с тази разлика, че сега искат само те да лажат, че работят, ама да им се плаща наистина.

Особено характерно е, че такъв тип мислене се среща главно там, където липсва реална конкуренция - в държавните/общински фирми, както и в отраслите, в които има сериозна регламентация и държавен протекционизъм - земеделието, образованието и здравеопазването са най-добрият пример за такива. Точно тези сфери, са също така общо взето неразвити, губещи, не предоставят качествени услуги. О, какво изненадващо съвпадение…

13 Коментари »

137

Коментар от pippi

24 май 2007 @ 12:35

Да, за съжаление си прав. Трудно се изкоренява точно този стар комунистически навик. А ако не се преборим с него, трудно можем да разчитаме на бързи реформи и повишена ефективност на труда :(

138

Коментар от longanlon

24 май 2007 @ 12:47

Иронията е пълна - точно тези хора, мързеливите, с ретроградно мислене за трудовите отношения, обикновените хора, които най-много опяват за това, че комунистическата мафия е виновна за положението в страната и как няма начин да се издигнеш “от калта” ако не си част от нея, всъщност са най-големите комунисти и дори не го осъзнават…

И още по-голяма ирония е, че едновременно с това грешат - именно ако СИ част от тяхната комунистическа мафия на мрънкачи, пораженци и мързеливци, няма НИКАКЪВ начин да направиш нещо повече със себеси.

139

Коментар от lyd

24 май 2007 @ 13:05

хахахахаха! току що майка ми беше на гости и се разговорихме за политика и икономика. възмущаваше се, че управляващите искали да внасят работници от азия ( де да знам аз, като не ги следя).

“ми хубаво”, викам, “то иначе няма кой да работи”.

а тя казва, “ами за нашите хора няма да има работа”.

“нашите хора не искат да работят, мамо. работа има”.

“да, ама за колко пари?”.

“за колкото повече пари е работата, толкова по-трудно се намират хора”.

а тя, “хм, ами ти защо не си намериш такава работа?”.

“а ти знаеш ли колко получавам?”.

“не”, каза тя.

“е, да съм се оплаквала някога?” питах аз.

140

Pingback от комунистка съм « полетът на костенурката

24 май 2007 @ 13:21

[…] статията на Петър за комунизма. Напълно съм съгласна с Петър. Ето: хахахахаха! току що майка ми беше на гости и се […]

141

Коментар от Ангел Грънчаров

24 май 2007 @ 15:04

“Иронията е пълна - точно тези хора, мързеливите, с ретроградно мислене за трудовите отношения, обикновените хора, които най-много опяват за това, че комунистическата мафия е виновна за положението в страната и как няма начин да се издигнеш “от калта” ако не си част от нея, всъщност са най-големите комунисти и дори не го осъзнават…”

Това са глупости: хората, които са антикомунисти, не са мързеливи, това са хората с дясно, авангардно и освободено мислене; правиш неумел опит за подмяна на реалностите и за фалшификация…

142

Коментар от cx

24 май 2007 @ 16:10

А така, бай Ангелей, кажи им го! Дай им да разберат!

В блогосферата само пАчката Грънчаров може да говори за комунизъм. Другите не разбирате!!! ;)

146

Коментар от Георги Иванов

25 май 2007 @ 10:26

Мисля не трябва да се смесва толкова култура с политика, макар да има някаква връзка. Според някои автори ние сме колективистично общество, а в него индивида търси причината за проблема винаги извън себе си. Все някой външен фактор е важен за успеха, а не ти. Да поясня този фактор обикновено е свързан със връзките в колективизма.
Колективистичните общества по различен начин се проявяват.

Работата е там според мен е, че хората не са достатъчно ангажирани в това, което правят. Нямат свободата да поемат отговорност за решенията, някой винаги им казва ти така и така и по нататъка както решиш се оправяй. Тоест поставят ти тясна рамка и ти трябва да направиш нещо, ами ако рамката на е добра, защото онези отгоре са твърде високо за да видят нещата долу.

Това е една малка част от цялата картинка. Ако блога ми беше на друга тема може би щях да се понапъна да помисля. Съмнявам се обаче, че щях да го разбера, защото не само тези неща които споменава, а иоще много други в начина и манталитета на българина не разбирам. Смятам, че това нещо трябва добре да се разбере преди да се правят каквито и да е предложения. Определянето на това мислене като комунистическо не ми харесва, защото предполагам го е имало в друга форма и преди комунизма. Наричайки го комунистическо изместваме фокуса от проблема към комунистическото ни минало.

148

Коментар от Nio

25 май 2007 @ 12:26

Темата е много актуална,но е разгледана едностранчиво.
Има много истини,но са изпуснати причините за създалото се положение.Пропуснато е и виждането за промяна на положението.
Наистина темата е дълга за един постинг.

Хората имат право да стачкуват.Не е луд тоя дето е изял баницата:-)

Профсъюзите теоретично са част от гражданското общество.Всички се жалват че няма гражданско общество,а когато тракторите блокират магистралата,същите защитници на гражданската позиция почват да мрънкат.

Това което се случва е логическо продължение от политиката водена през целия преход.Дори СДС и Костов водиха лява политика.В края на управлението,увеличиха преразпределението на 42% и увеличиха държавната администрация/над 40% се смята за ляво управление/.

Левите политики се характеризират с голям дял зависими от бюджета.Зависимите по лесно се контролират при стабилно правителство.В края на управлението пък,гласуват за старите управляващи от страх че новите ще им бият шута.Е стават и инфекции като в момента с вълната от стачки ама само добро,няма.
Бих казал че това са кръчмарски сметки тип “Бай Ганьо”,ама не са наш патент.Левичарите са еднакви навсякъде по света.

Какво се случи?
Рейсаджиите уцелиха точно момента преди избори.БСП и без това беше на кантар/както показаха самите избори/.
От там нататък не е нужно да си чел Хайек,за да знаеш че преференциите за едни,пораждат моментално искания и от други групи.БСП го знаеха,но бяха притиснати и не им устискаха нервите.

Е след увеличаване заплащането на шофьорите до нива доста над тези за съответната квалификация,аз ако съм даскал направо ще взема пушката:-)

По времето на Виденов положението беше същото.Вдигат заплатите,после печатат пари.После пак вдигат заплатите и пак печатат пари.Накрая Виденов го изгониха с камъни.

Сега не можем да печатаме безнаказано пари.Заплати може да се вдигат само ако се запушат “течовете”.В транспорта ще орежат “социалните придобивки”.Заплата за сметка на пенсионерите и учащите.Егати социалнната левица:-)

От къде ще ги вземат в образованието,за сега не знам.
При всяко положение ще се реже от някъде.

Може би това ще е силов катализатор за нормализиране на икономиката.Обявиха вече че ще приватизират като начало 25 линии в София./да ги видя как ще стачкуват/.
Предполагам че промени ще има и в образованието.

Дясната икономическа политика почива на логиката.Лявата измишльотина-социална държава,е популистка и действа единствено в богати държави в които има излишъци за преразпределение.

И да се върнем на промитите червени мозъци и за ония дето не знаят че Сталин е умрял.
Всеки си има право на убеждения.Демокрацията за разлика от тоталитаризма не праща хората в затвора за убежденията им.Какво значение има това ако имаме правилни закони и дясно икономическо управление.
Ако транспорта е частен,има ли значение работника с какво убеждение е.Като не му изнася,сменя работата.

А защо не стачкуват частните училища?

Стана много объркано,но пиша без редакция.Освен това съм разгледал нещата мноооого повърхностно.Ама до тук че стана като тезисите на априлския пленум:-)

181

Коментар от nikolova

29 май 2007 @ 18:23

„Учители протестират срещу въвеждането на диференцирано заплащане на труда им”
Не, не „протестират”срещу самото диференцирано заплащане, просто отказват поредната гавра, отказват, забележете - не протестират - срещу смешното „увеличение” от 20 до 40лв… Не знам защо си го пляснал там, но нещо не си разбрал. Ние просто предпочитаме да запазим достойнството си, защото дейността ни в държавната институция така или иначе е благотворителна, а тези 40 (в най-добрия случай) лева ги отстъпваме на децата – за стипендии, екскурзии и материали. Разберете – преподавателите в държавните училища работят там на добра воля, никой не е там заради т.нар. си „заплата” (средно 350лв бруто- честна дума, не се шегувам), всеки го прави заради децата, защото обича това, което прави, защото това е призвание. И не е вярно, че не променяме мисленето си и че чакаме държавата да ни „обгрижва” – много, ама много си далеч от истината! Учителите са много предприемчиви и гъвкави – та те живеят от частни уроци и други странични доходи, работят 7 дни в седмицата и наблюдават отблизо процесите в обществото. Мислиш ли, че, и да не плащаш наем, би могъл да живееш в София с 250лв? И ще те стоплят ли още 40? Това ли са „така необходимите реформи”?Не- това е целенасочена манипулация на общественото мнение, и ти го подкрепяш, така ли? Казваш си: ето на, ние ги караме даскалите да станат конкурентноспособни, ама те нали са консерви и си праскат по шаблона от години- не та не! Никак не е така, ама никак. И моля за малко повече уважение към хората, които подаряват труда си на държавата, която всъщност сме самите ние, това са нашите и вашите деца и ако на вас не ви пука, с нас не е така. Не казвам, че всички са ангели небесни, но колективът, в който работя аз, е изключителен. Ние сме за цялостна реформа, не за прах в очите. И ако трябва всички училища да станат частни – аз съм с две ръце за. Така или иначе се дават луди пари за частни уроци. Поне всичко да излезе наяве и професията да стане достойна.

229

Коментар от Димитър Н. Mитев

2 юни 2007 @ 11:07

Това за страха от реалността е така. От друго обаче трябва да сме притеснени! Дядо ми си е продавал по-новите дрехи за да си купи кв.м, декар по декар и е оставил на Бащами около 350 декара земя - БЪЛГАРСКА!!!! Използвана е от кой ли не, за нея се е ляла КРЪВ! Как ли би се почуствал сега в гроба око можеше да разбере името на “Земеделския Министър”?!?!
Честито на всички за резултата от изборите - РЕЗИЛЛЛ.

232

Коментар от longanlon

2 юни 2007 @ 11:48

Икономическата реалност по времето на дядо ти е била съвсем, съвсем различна от сегашната. Смея да кажа, че именно поради факта, че днес хората не си продават дрехите, за да си купят земя, всички живеем по-добре отколкото тогава.

Прочети статиите ми за българското село и за национализма.

234

Коментар от Димитър Н. Mитев

2 юни 2007 @ 12:39

Четох за акциза на горивата - май не е чак толкова добър или поне комфортен живота!

Коментар от Ленин

9 май 2008 @ 17:45

Комунизма е Велика идеология.Тя е за социална справедливост.Белене за капиталистите ,като теб.

RSS хранилка за коментарите към тази публикация. TrackBack URI

Вашият коментар